«Локомоти́в» — найвідоміший футбольний клуб Києва (до появи«Динамо»), підпорядковується Південно-західній залізниці. Заснований 1919 року. (Неофіційна поява команди у 1918 році, саме на цей рік припадає перший виступ в першості Києва «Спортивного гуртка залізничних колоній», але офіційної реєстрації у команди не було, з’явилася вона тільки в 1919 році). Назви команди: «Залдор» (1919—1935), «Локомотив» (1936—1940, 1941—1947 і до т. ч.), «Локомотив Півдня» (1940).
З 1922 до 1951 року футбольна команда є незаперечним лідером і переможцем першості Києва з футболу. Залізничники домінували, як в чемпіонаті так і в Кубку. Про це свідчить наведена таблиця 2.
Залізничники і футбол
1918 рік. За правління начальника ПЗЗ Василя Петровича Нєклюдова було створено в Києві перший «Спортивний гурток залізничної колонії» (С.Г.З.К., руська абревіатура С.К.Ж.К., вона найчастіше зустрічається в газетах того часу). Ця організація виявилася найпершим спортивним осередком у Києві, яка об’єднувала дозвілля працівників Південно-західної залізниці. У Організації не було ні свого приміщення, ні жодного спортивного майданчика. У разі потреби спортсмени збирались на київських численних галявинах, в лісі або гаю. Перші засідання правління «Спортивного гуртка залізничної колонії» проводилися на території Київського паравозо-вагоноремонтного заводу, який створився на базі Головних залізничних майстерень міста. Першою спортивною командою була створена – футбольна. Появу футбольної команди 1918 року можна віднести до умовного «створення», бо тоді ніяких постанов або наказів не велося. Тому «створення» футбольної команди С. К. Ж. К. можна назвати «умовним», де-факто команда існувала, де-юре ні. В рік свого першого зібрання команда встигла зіграти лише перше коло чемпіонату міста Києва і посісти з 1 очком останнє місце поміж 6 команд. Друге коло не дограли бо розгорівся скандал між командами «Світозара» та «Сокола» після виявлення «грубощів» футболістів «Світозара». Навіть заступник голови (товариша) Київської футбольної ліги Єгоров подав у відставку. Мотивація: «Щоб запобігти ганьбі за поругану честь…»
1919 рік. На місці сучасного стадіону «Локомотив» створений майданчик для проведення ігор серед робітників і службовців київського залізничного вокзалу.
Того ж року заснована команда «Залдор» (рос. літерація «Желдор»), яка офіційно де-юре напряму підпорядковувалась Південно-західній залізниці. Двічі змінювала назву (1936 - «Локомотив», 1940 - «Локомотив Півдня» і до т.ч. «Локомотив»). Команда виступала на власному майданчику, який знаходився на території нинішнього стадіону «Локомотив».
1922 рік. 30 грудня. Після «насильного» приєднання УНР, Білорусі, Російської імперії та Закавказзя утворився Радянський Союз з відомою абревіатурою СССР, (укр. літерація СРСР).
1925 рік, 2 серпня за правління начальника ПЗЗ Леоніда Миколайовича Бажанова, в Києві побудований другий стадіон (після 1923 року, нинішнього НСК «Олімпійського»), який не мав офіційної назви. В народі – названий «Стадіоном залізничників». Серед новонародженої київської футбольної спільноти його називали «Желдор» («Залдор»).
1927 року стадіон отримав офіційну назву «Червоний залізничний стадіон». Першу серйозну реконструкцію арена зазнала в 1933-1934 роках (саме в цей час в Києві на місці колумбарію, де вирощувалося понад 3000 різновидів троянд, збудований третій стадіон міста «Динамо», а після нього стадіон «Старт»). На ЧЗС були добудовані трибуни на 10 000 місць і цей стадіон вважався найбільшим у Києві.
Стадіон офіційно реконструйований для команди «Залдор» («Желдор»), яка була в той час однією з найсильніших у Києві. Про це було офіційно повідомлено в газеті «Вісник фізичної культури» (№ 10 за жовтень 1925 року).
1935 рік, 5 грудня. Москва. Постанова ЦК професійних спілок залізних доріг та Народного Комісаріату шляхів сполучення № 219 від 05.12.1935 року, «Про спортивне товариство залізничників «Локомотив». Ця постанова яка мала величезний вплив на розвиток фізичної культури та спорту на всіх залізницях СРСР в тому числі Південно-західній залізниці і вперше в СРСР запроваджувала назву нової фізкультурної організації «Локомотив».